54 keer bekeken

Het overlijden van prinses Wilhelmina

• zaterdag 24 september 2022 @ 16:34
    reactie op (#5) Serpentor

Kort en krachtig is inderdaad beter. Bij lange stukken vervliegt al snel de aandacht.

• donderdag 22 september 2022 @ 17:31
    reactie op (#4) Peris

Overigens, van algemene noot: jullie zien dat ik mijn bijdragen kort houd en meestal met filmpjes werk. Dit heb ik bewust gedaan, omdat ik denk dat mensen niet zo snel lange epistels willen lezen. Die ik uiteraard zou kunnen schrijven, maar de vraag is of die net zo'n impact zullen hebben als de manier waarop ik het tot dusver heb gedaan.

• donderdag 22 september 2022 @ 17:20
    reactie op (#3) Serpentor

Wie weet, het is geen must hoor.

• donderdag 22 september 2022 @ 17:08
    reactie op (#2) Peris

Ik ga eens speuren, wie weet vind ik de bijzetting ook nog wel 

• donderdag 22 september 2022 @ 17:05
    reactie op (#1) Serpentor

Een mooi verslag van wat er gebeurde direct na het overlijden en voor de begrafenis in Delft.
    Daar was ik wel benieuwd naar, maar dat was niet in deze video opgenomen.

• donderdag 22 september 2022 @ 01:00

Prinses Wilhelmina overlijdt op 28 november 1962 in Apeldoorn. Het land is in rouw en de Oranjes komen naar Nederland. Duizenden mensen lopen langs de baar met het lichaam van de vrouw die 58 jaar koningin was, langer dan welk Nederlands staatshoofd ook.

Diverse van de meest opzienbare gebeurtenissen in de wereld waren haar deel, waaronder twee wereldoorlogen, de financiële crisisjaren die zouden leiden tot de oorlog, de wederopbouw en de grote overstromingen in Zuidwestelijk Nederland. Haar enige kind, Juliana, had haar stokje overgenomen in 1948.