628 keer bekeken

Tegen haar wil naar Londen

• dinsdag 09 augustus 2022 @ 15:23
    reactie op (#1) Serpentor

Vind haar het echte voorbeeld van een goeie koningin.

Ze was er in de tijden dat het moeilijk was.

En heeft inderdaad het pas verlaten toen het niet anders kon.

• maandag 08 augustus 2022 @ 02:13
    reactie op (#2) Peris

De moeilijke tijd zal ertoe hebben bijgedragen dat mensen hier emotioneel op hebben gereageerd, ik geef ook toe dat achteraf gezien alles makkelijk praten is. Het is ook niet iets om te veroordelen. Ik denk ook dat de meeste kritische Nederlanders hun mening hebben bijgesteld op het moment dat ze zagen wat voor bron van inspiratie de koningin was, zelfs al was ze in het buitenland 

• zondag 07 augustus 2022 @ 22:36
    reactie op (#1) Serpentor

De oorzaak hiervan zou kunnen zijn, dat haar voorouder Willem V tijdens rellen tussen Oranjegezinden en aanhangers van de Bataafse Republiek de plaat gepoetst heeft naar Engeland om zijn eigen hachje te redden. Dit wordt belicht in één van de afleveringen van "Het Verhaal van Nederland".

• donderdag 04 augustus 2022 @ 01:50

Vreselijk vond ze het. Onder hoge druk verliet koningin Wilhelmina het Nederlandse grondgebied in 1940, toen ook Nederland werd meegetrokken in de Tweede Wereldoorlog. In het Verenigd Koninkrijk vond ze een tijdelijk thuis, samen met leden van het kabinet, dat uitgroeide tot een 'oorlogskabinet'.

Het heeft me altijd verbaasd dat mensen het haar kwalijk namen dat ze ons land verliet. Haar rol was immers veel effectiever in een ander land, simpelweg omdat Joost mag weten wat de nazi's met haar hadden gedaan als ze was gebleven. Mensen vergeten ook dat ze eigenlijk helemaal ons land niet wilde verlaten, en pas na grote druk ging. Ook vind ik dat ze in Engeland niet bepaald heeft stilgezeten, ze heeft alles gedaan wat in haar macht lag om het Nederlandse volk te steunen.